Μια ανείπωτη ιστορία φρίκης και σιωπής, στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσ/νίκης

32


Ένα συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ προβάλλεται την Τρίτη στις 20:30 στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσ/νίκης 2019. Πρόκειται για μια παγκόσμια ιστορία φρίκης που παραμένει, εν πολλοίς, στην αφάνεια, και αφορά σε χιλιάδες ανθρώπους, με ενόχους ένα ολόκληρο καθεστώς. Είναι μια αυτοβιογραφική ταινία του πρωταγωνιστή-ηθοποιού της ταινίας, ο οποίος και πεθαίνει πραγματικά στο τέλος της ταινίας… 

Δείτε το τρέιλερ:

Στο Γράμμα από τη Φυλακή – «Letters from Masanjia», μια γυναίκα στο Όρεγκον των ΗΠΑ, βρίσκει μέσα σε ένα πακέτο με διακοσμήσεις για το καρναβάλι (Halloween), ένα γράμμα ενός Κινέζου κρατούμενου συνείδησης. Αυτό εκκινεί μια αλυσίδα γεγονότων που θα  τερματίσει τη λειτουργία ολόκληρου του συστήματος στρατοπέδων καταναγκαστικής εργασίας στην Κίνα και πυροδοτεί την επικίνδυνη αποστολή του συγγραφέα του γράμματος, να εκθέσει μια θανάσιμη δίωξη…

 

Το zougla.gr έχει αναφερθεί με πρωτοσέλιδα ρεπορτάζ του στο ζήτημα.

Δείτε σχετικά:

Σημειώσεις παραγωγής:

Κατά την παραγωγή του Human Harvest, τo βραβευμένο με «Peabody» ντοκιμαντέρ, που εκθέτει το παράνομο εμπόριο οργάνων πολιτικών κρατουμένων συνείδησης από την κινεζική κυβέρνηση, ο σκηνοθέτης Leon Lee έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για την ιστορία ενός Κινέζου φυλακισμένου ο οποίος έφτασε στα διεθνή δελτία ειδήσεων μόλις βρέθηκε το μυστικό γράμμα του στο Όρεγκον.

Ο Lee μέσω της προσωπικής του δικτύωσης με πολιτικούς ακτιβιστές και αντιφρονούντες στην Κίνα γνωστοποίησε ότι έψαχνε για τον συγγραφέα του γράμματος. Γνώριζε ότι η προσπάθεια προσωπικής επικοινωνίας θα ήταν επικίνδυνη, αλλά διασφάλισε ότι θα τηρούνταν πλήρης ανωνυμία.

Εκείνο τον καιρό, ο SunYi είχε ξεκινήσει τη συγγραφή ενός βιβλίου με σκοπό να μοιραστεί την ιστορία του με τον κόσμο. Είχε σκεφτεί να κάνει ταινία, αλλά δεν είχε καμία γνώση για τη δημιουργία φιλμ. Τελικά, μέσω πολλών επιπέδων διασυνδέσεων, ο SunYi εντοπίστηκε και έμαθε ότι τον έψαχνε ο Lee. O SunYi είχε μάθει για το HumanHarvest, διαπερνώντας το ιντερνετικό τείχος της Κίνας, και ανυπομονούσε να μιλήσουν. Οι δυο τους συναντήθηκαν στο Skype και συζήτησαν περί συνεργασίας. Ο SunYi ήθελε πάρα πολύ να γυρίσει μια ταινία για τη ζωή του, καθώς γνώριζε ότι θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερη απήχηση από ένα βιβλίο.

Ο Lee θεωρείται Κινέζος αντιφρονούντας λόγω των έργων του για τα ανθρώπινα δικαιώματα και δεν θα ήταν ευπρόσδεκτος στην Κίνα για να κάνει γυρίσματα, έτσι ο SunYi πρότεινε να τα κάνει ο ίδιος. Ο Lee βοήθησε τον SunYi να αγοράσει τον εξοπλισμό που θα χρειαζόταν και του έδινε συμβουλές μέσω του Skype.

To Letter from Masanjia γυριζόταν για πάνω από έναν χρόνο στην Κίνα, την Ινδονησία και το Όρεγκον στις ΗΠΑ. Τα γυρίσματα έγιναν κυρίως στα κρυφά από το SunYi μέσω μιας κάμερας DSLR και ενός iPhone. Επίσης τον βοήθησαν και φίλοι που ζήτησαν να παραμείνουν ανώνυμοι για λόγους ασφαλείας. Ο Lee προσέφερε και σε εκείνους μαθήματα χρήσης της κάμερας.

Για να δώσει το υλικό στον Lee, ο SunYi συμπίεζε τα αρχεία βίντεο και τα ανέβαζε σε μια κρυπτογραφημένη ιστοσελίδα για να τα ελέγξει ο Lee, και να δώσει υποδείξεις σχετικά με την ιστορία. Κάθε λίγους μήνες, ο SunYi έστελνε το υλικό στον Καναδά μέσω ενός κρυπτογραφημένου δίσκου και μεθόδων ταχυδρόμησης που δεν μπορούν να αποκαλυφθούν για προφανείς λόγους. Μόλις έφτανε ο δίσκος, ο Lee θα έστελνε ένα κρυπτογραφημένο κείμενο στον SunYi επιβεβαιώνοντας την παραλαβή και τότε ο SunYi θα έστελνε τον κωδικό. Αυτό προστάτευε το υλικό από πιθανό έλεγχο των κινεζικών αρχών.

Η μέθοδος αποκρυπτογράφησης ήταν τέτοια ώστε σε περίπτωση που οι πληροφορίες δεν εισάγονταν σωστά όλη η μνήμη του δίσκου θα σβηνόταν. Αυτό έκανε την ανάκτηση των δεδομένων πολύ επιτακτική και αγχωτική. Ευτυχώς όλα πήγαν καλά και δεν χάθηκε καθόλου υλικό κατά την διαδικασία.

Τα γυρίσματα γίνονταν έτσι μέχρι που ο Lee έλαβε ένα κρυπτογραφημένο μήνυμα ότι ο SunYi αγνοούνταν. Είχε συλληφθεί και βρισκόταν σε μεγαλύτερο κίνδυνο από ότι νόμιζαν προηγουμένως. Οι Κινεζικές αρχές τον παρακολουθούσαν και πλέον είχαν το τηλέφωνο του, το οποίο περιείχε ευαίσθητες πληροφορίες σχετικές με το φιλμ.

Ο SunYi όμως, δεν είχε τελειώσει την αφήγηση της ιστορίας του– είχε ακόμη να κάνει ερωτήματα σε δεσμοφύλακες καθώς και σε κοντινούς του φυλακισμένους που ήταν μαζί του στο στρατόπεδο. Ήθελε επίσης να εκθέσει τα «μαύρα κελιά» και τα «κέντρα πλύσης εγκεφάλου», που αντικατέστησαν τα στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας μετά τον τερματισμό τους, και που υπάρχουν ακόμη και σήμερα, παρά τους ισχυρισμούς ότι το σύστημα στρατοπέδων καταναγκαστικής εργασίας είχε σταματήσει.

Σε αυτό το σημείο, ο Lee ήταν πολύ ανήσυχος και πρότεινε να σταματήσουν τα γυρίσματα αμέσως. Όσο δύσκολο κι αν ήταν να σταματήσει η παραγωγή, και για τον SunYi να φύγει από το σπίτι του, ο Lee βοήθησε τον SunYi να δραπετεύσει. Μόλις ήταν ασφαλής στην Ινδονησία, βρέθηκε τελικά μια ευκαιρία για τον Lee να συναντήσει τον SunYiπροσωπικά και να γυρίσουν μερικές κεντρικές συνεντεύξεις. Αυτή ήταν επίσης μια ευκαιρία και για την JulieKeith να τον συναντήσει. Δεν σκέφτηκαν ότι θα ήταν η τελευταία.

Το Letter from Masanjia είναι σίγουρα υπό την αντίληψη της κινεζικής κυβέρνησης,η οποία από τότε έχει ανακρίνει μερικές από τις επαφές του Lee κατά την είσοδό τους στην Κίνα. Η ελπίδα είναι ότι η παγκόσμια προσοχή και η πίεση, που δημιουργείται από την ταινία, να έχει την ίδια τεράστια επίδραση που είχε και το γράμμα του SunYi, βοηθώντας να σταματήσει η δίωξη των ασκούμενων του Φάλουν Γκονγκ, των Θιβετιανών, των Χριστιανών και των δημοκρατών ακτιβιστών στην Κίνα.

Βιογραφικό του πρωταγωνιστή:

Ο Sun Yi ήταν μηχανικός από το Πεκίνο, ο οποίος ξεκίνησε να εξασκεί Φάλουν Γκονγκ (εξάσκηση διαλογισμού) το 1997. Όταν η εξάσκηση, που αποτελείται από ασκήσεις τύπου τάι-τσι και ηθικές αρχές, απαγορεύτηκε το 1999 από το Κινεζικό κομμουνιστικό καθεστώς, ο Sun Yi άρχισε να εργάζεται για την αποκατάσταση της ελευθερίας των συμπατριωτών του, δημιουργώντας μυστικά καταστήματα για φωτοτυπίες μέσω των οποίων διαμοίραζε πληροφορίες για τα αληθή γεγονότα ενάντια στην επίσημη  προπαγάνδα του καθεστώτος.

Ο Sun Yi φυλακίστηκε πάνω από δώδεκα φορές για τις δραστηριότητές του, με μία από αυτές να συμβαίνει κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου, οπου στάλθηκε στο στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας «Masanjia» και βασανίστηκε σχεδόν μέχρι θανάτου. Ο εξέχων Κινέζος δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων Jiang Tianyong υπερασπίστηκε τον Sun Yi και εξασφάλισε την απελευθέρωσή του ύστερα από 2,5 χρόνια.

Όταν ένα κρυφό γράμμα, που έγραψε ο Sun Yi τον καιρό που ήταν φυλακισμένος, έφτασε σε ένα κατάστημα Kmart στο Oregon, οι τίτλοι ειδήσεων των CNN και New York Times βοήθησαν στον επίσημο τερματισμό του συστήματος στρατοπέδων καταναγκαστικής εργασίας της Κίνας. Αυτό ώθησε τον Sun Yi να γίνει δημιουργός φιλμ και να καταγράψει όλη την ιστορία του και την συνεχιζόμενη καταπίεση που αντιμετωπίζουν οι Κινέζοι πολίτες μέχρι και σήμερα. Αφότου εξαναγκάστηκε να διαφύγει από την Κίνα, ο Sun Yi πέθανε ξαφνικά και κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες στην Ινδονησία τον Οκτώβριο του 2017.Βιογραφικό του σκηνοθέτη:

Ο Leon Lee είναι ένας βραβευμένος Καναδός σκηνοθέτης, που ρίχνει φως στις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κίνα. Το πρώτο του ντοκιμαντέρ «Human Harvest», το οποίο γύριζε επί οκτώ χρόνια, εξέθεσε το παράνομο εμπόριο οργάνων της Κίνας. Το έχουν δει εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως και έλαβε το πολυσυζητημένο βραβείο «Peabody» και το βραβείο «Association of International Broadcasters Award for Investigative Journalism».

Το πρόσφατο ντοκιμαντέρ του Lee «Letter from Masanjia» που προβλήθηκε για πρώτη φορά στο Hot Docs 2018, αξιολογήθηκε από το κοινό στα «Κορυφαία 20» και τώρα παίζεται σε κινηματογραφικές αίθουσες σε όλη τη Βόρεια Αμερική. Ο στόχος του Leon Lee σαν σκηνοθέτης, είναι να ρίξει φως σε αληθινές προσωπικές ιστορίες που έχουν αντίκτυπο, πέραν γλώσσας και κουλτούρας, και δίνουν φωνή σε εκείνους που δενμπορούν να την έχουν.

Δήλωση του σκηνοθέτη:

Κατά τη διάρκεια της παραγωγής του προηγούμενου ντοκιμαντέρ μου για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην Κίνα, μου τράβηξε την προσοχή η ιστορία ενός Κινέζου πολιτικού φυλακισμένου που έφτασε στα διεθνή δελτία ειδήσεων όταν το γράμμα του βρέθηκε στο Oregon. Έκανα γνωστό μέσω του προσωπικού μου δικτύου ακτιβιστών και αντιφρονούντων στην Κίνα, ότι έψαχνα τον συγγραφέα του γράμματος. Μόλις τον βρήκα – ένας χαμηλών τόνων μηχανικός εν ονόματι SunYi – εκείνος είχε ήδη ξεκινήσει να γράφει βιβλίο με την αυτοβιογραφία του. Είχε ακούσει για τις ταινίες μου και ήθελε πολύ να φτάσει η ιστορία του σε ένα ευρύτερο κοινό, έτσι τον ενδιέφερε πολύ να γίνει ένα ντοκιμαντέρ. Το παλαιότερο έργο μου και οι δυνατές διασυνδέσεις μου στην κοινότητα, τού επέτρεψαν να με εμπιστευτεί, και γρήγορα συνεργαστήκαμε για να κάνουμε μαζί αυτό το φιλμ. Υπήρχε μόνο ένα σημαντικό εμπόδιο: Επειδή θεωρούμαι Κινέζος αντιφρονών δεν μπορούσα να ταξιδέψω στην Κίνα για να γυρίσω ο ίδιος ταινία. Έτσι ο SunYi πρότεινε να το κάνει ο ίδιος παρόλο που δεν είχε καμία εμπειρία. Τον βοήθησα να αγοράσει τον εξοπλισμό που θα χρειαζόταν, τον συμβούλεψα πώς και τι ομάδα χρειάζεται να συγκεντρώσει, τον συμβούλεψα πάνω στις τεχνικές και μετά καθοδήγησα το πρότζεκτ μέσω του Skype.

Για δύο χρόνια, συνεργαζόμουν με αυτόν τον τρόπο με τον SunYi περιγράφοντας ολόκληρη την ιστορία του. Μέσω του χαμηλής ανάλυσης, χειροκίνητου και από κινητό τηλέφωνο υλικού, οι θεατές μπορούν να διεισδύσουν σε βάθος στον επικίνδυνο κόσμο του και να τον ακολουθήσουν από κοντά καθώς ξεκινά το δύσκολο αυτό ταξίδι. Το υλικό της κρυφής κάμερας μεταφέρει το επείγον και τον ρεαλισμό αυτής της ιστορίας, εξερευνώντας και αποκαλύπτοντας τη δύσκολη καθημερινή πραγματικότητα για τους Κινέζους υπέρμαχους των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Καθώς γνώρισα περισσότερο τον SunYi, ανακάλυψα ότι ήταν ένας εξαιρετικά ταλαντούχος καλλιτέχνης. Φυλούσε ένα βιβλίο με σκίτσα στα οποία περιέγραφε μερικές από τις πιο σκοτεινές στιγμές που βίωσε στο στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας Masanjia. Χρησιμοποιώντας αυτά τα σκίτσα ως σημείο εκκίνησης, δημιουργήσαμε ακολουθίες κινουμένων σχεδίων έτσι ώστε να παραχθεί ένα οπτικό υλικό των αναμνήσεων και των συναισθημάτων του στην Masanjia, κάτι που δεν θα μπορούσε ποτέ να γυριστεί σε φιλμ αλλά είναι πολύ σημαντικό να κοινοποιηθεί.

Τα φιλμ του σκηνοθέτη:

RAG DOLL, animation μικρού μήκους, σεναριογράφος, παραγωγός, σκηνοθέτης, 
(βρίσκεται στην παραγωγή)
LETTER FROM MASANJIA, ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, σεναριογράφος, 
παραγωγός, σκηνοθέτης, 2018
REUNION, αφηγηματικό μικρού μήκους, σεναριογράφος, παραγωγός, 
σκηνοθέτης, 2017
RAVAGE, αφηγηματικό μικρού μήκους, σεναριογράφος, παραγωγός, σκηνοθέτης, 
2017
AVENUES OF ESCAPE, ντοκιμαντέρ σεναριογράφος, παραγωγός, σκηνοθέτης, 
2016
THE BLEEDING EDGE, μυθοπλασία, αφηγηματικό, σεναριογράφος, παραγωγός, 
σκηνοθέτης, 2015
HUMAN HARVEST, ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, σεναριογράφος, παραγωγός, 
σκηνοθέτης, 2014Βραβεία για την ταινία «Letter from Mesanjia»


● Hot Docs: Κορυφαία 20 στις προτιμήσεις κοινού
● Διεθνές Αμερικανοασιατικό φεστιβάλ ταινιών: Βραβείο Κοινού
● Doqumenta: Μεγάλο Βραβείο Κριτικής Επιτροπής Ξένου Ντοκιμαντέρ
● Atlanta Docufest: Βραβείο Κοινού
● Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Newburyport: Βραβείο Κοινού
● Διεθνές Φεστιβάλ ταινιών Calgary: Βραβείο Κοινού Καναδικού Ντοκιμαντέρ
● Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Chagrin Falls: Βραβείο Κριτικής Επιτροπής Ξένου 
Ντοκιμαντέρ
● docsMX: Βραβείο Κριτικής Επιτροπής Επίκαιρου Ντοκιμαντέρ
● Φεστιβάλ ταινιών Tallgrass: Εξαιρετική ταινία με χρήση κινουμένων 
σχεδίων
● Φεστιβάλ ταινιών Portland: Βραβείο Κοινού
● Φεστιβάλ ταινιών Cambridge: Αργυρή Σφαίρα – Βραβείο Κοινού
● Διεθνές Φεστιβάλ ταινιών St. Louis: Καλύτερο μεγάλου μήκους Ντοκιμαντέρ
 

Πηγή

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ